Béla Teiwes
do 28 september - zo 12 november 2023
“We noemen ‘negatieve handen’, de handen gevonden op de muren van de Magdalena-grotten van sub-Atlantisch Europa. Deze handen werden gewoon op de rots gedrukt, nadat ze met kleur waren bedekt. Meestal waren er zwart of blauw. Er was geen verklaring gevonden voor deze praktijk.”
Negatieve handen, Marguerite Duras, 1978
Je baby had koorts en we moesten het studiobezoek afzeggen. In plaats daarvan hebben we elkaar op Skype ontmoet. Hij zat op je schoot toen ik belde, en je zei dat hij zich al veel beter voelde. Hij keek met ronde ogen naar het scherm en elke keer dat jij sprak, sprak hij ook. Zijn deelname kreeg meer betekenis toen je me vertelde dat je aan een aantal van je schilderijen had samengewerkt.
Vanaf dat moment hadden we met z’n drieën een vrolijk en vruchtbaar gesprek.
Je schilderijen hebben een “groteske” kwaliteit. Ik bedoel niet grotesk als in absurd. Ik bedoel grotesk zoals in fantastisch of griezelig – wat de oorspronkelijke betekenis is. Grotesk komt van het Italiaanse woord grottesco, letterlijk “van een grot”. En dat is precies waar je schilderijen me naartoe brengen, naar het polymorfe en subversieve rijk van de onderwereld.
Een recente studie onthulde dat grotschilderingen zeer zeker door vrouwen werden gemaakt, en niet door mannen, zoals vaak werd aangenomen. Door de afdrukken van negatieve en positieve handen te analyseren die aanwezig zijn in de Cuevas de El Castillo in Spanje en in de Pech Merle-grotten en de Grotten van Gargas in Frankrijk, kwamen antropologen tot het besef dat de meeste handen die van vrouwen waren. In een andere studie hebben onderzoekers bewijs gevonden dat kinderen twee versierde Franse grotten zijn met markeringen die bekend staan als vingergroeven.
Deze feiten zetten decennia van archeologisch dogma omver, gedomineerd door de ideologieën van mannelijke geleerden, die op hun beurt het hele kunsthistorische verhaal hervormen. De simpele vraag “wat als grotkunst het oeuvre van vrouwen en kinderen is?” is een prehistorische tijdbom. Ik ben geen prehistoricus, maar mijn gevoel zegt me dat dit volkomen logisch is, en jouw werk versterkt mijn mening.
Tekst door: Ceel Mogami de Haas, 2023
Béla Teiwes (1998) is geboren en getogen in Haarlem, Nederland. In 2018 is ze begonnen aan de Rietveld Academie. Tijdens haar studie werd ze zwanger en in 2022 werd haar zoon geboren. In 2023 studeerde ze af.
Het feit dat ze een jonge moeder is, heeft haar praktijk veranderd in een zachtere, intiemere praktijk.
Béla Teiwes woont en werkt momenteel in Amsterdam, waar ze haar atelier heeft.
artist talk: donderdag 19 oktober om 19:30 uur
28 september 2023 - 12 november 2023
Zie openingstijden
de entree
Entree: gratis!