Expo

Tom van Veen – ‘Right about now’


Right about now toont het eindexamenwerk van Tom van Veen, die in de zomer van 2019 afstudeerde met een succesvolle expositie aan de AKI ArtEZ in Enschede. In de maanden na zijn afstuderen werd hij genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor de Schilderskunst en volgden vele exposities.

Tom van Veen vertelt over deze digitale expositie in De Gelderlandfabriek:

“De schilderijen doen zich digitaal voor als snapshots, specifiek vanwege hun relatie met de transnationale jeugdcultuur. Maar ik hecht belang aan de verf, kwaststreek, het oppervlakte en geloof dat, wanneer ze in het echt gezien worden eerder een ervaring van vertraging geven, inherent aan het schilderen (je ziet en voelt de tijd die nodig was om het beeld te maken). Ik zie ze als geïsoleerde scenes, filmstills bijna, genomen uit een fictief verhaal dat ik schreef tijdens een periode in Turkije, Pittu.”

“De fysieke tentoonstelling bij de Gelderlandfabriek kan helaas niet doorgaan om redenen die we allemaal weten. Deze online expositie biedt een uitkomst in deze zware tijden voor kunst en cultuur om toch de werken bij de mensen te krijgen. Laten we zoeken naar nieuwe manieren of zoals The Wunderwall duidelijk zegt: LockDOWN, artUP!”

De afstudeerexpositie van Tom van Veen toonde de werken in een sprekende opzet, met een centrale installatie die de schilderijen onderling met elkaar verbindt en de expositie tot een complete ervaring maakt. Tijdens zijn afstuderen heeft Tom niet alleen onderzoek gedaan, maar ook een fictief verhaal geschreven dat de schilderijen met elkaar in verband brengt. Fragmenten van het verhaal zijn hier te beluisteren.



Blader hier door de werken van Tom:

You win some, you lose some (2019), olieverf op doek, 140 x 100 cm.

You win some, you lose some (2019) heb ik geschilderd met harde streken en open gelaten stukken. Het mythische karakter benadrukte ik door het licht in de handen tevoorschijn te brengen door het weghalen van de verf. De open plekken in het schilderij verbinden zich en suggereren niet alleen licht, maar tonen ook de inwisselbaarheid van logo’s en tekens.

Zonder titel (Macklin) (2019), olieverf op doek, 140 x 100 cm.

Never leave a man behind (2019) olieverf op doek, 100 x 100 cm.

Hedefi (Ataturk) (2018), olieverf op doek, 140 x 100 cm.

Europa & Zeus (2019), olieverf op doek, 120 x 120 cm.

Onatli (2018), olieverf op doek, 50 x 50 cm.


over Tom van Veen

Tom van Veen is gefascineerd met de theatrale aspecten van tragedie en de wijze waarop we tegenwoordig omgaan met iconen. Zijn schilderijen simuleren specifieke assumpties waarin nuances duidelijk worden en zelfs geheel nieuwe betekenissen ontstaan.

Tom van Veen studeerde in 2019 af aan de AKI ArtEZ in Enschede met een succesvolle tentoonstelling. Over dit eindexamen schreven Kiedes van der Wouden en Lieneke Hulshof het volgende:

“Tom van Veen, van de AKI in Enschede, toont portretten van een rouwende vriendengroep, zijn vriendengroep. De jongens met verschillende culturele achtergronden kijken naar beneden, wenden hun gezicht af of staan ingetogen afgebeeld. In het midden van de installatie staat een sculptuur die op een graf lijkt. Van Veen is een halfjaar naar Griekenland gegaan en heeft daar geleerd om met marmer te werken. In het midden van dit graf ligt als een waar monument een marmeren logo van het biertje Bavaria 8.6 Black. Bier dat door zijn vrienden graag wordt gedronken, maar waar ze ook op worden aangesproken. Door vaak witte, Nederlandse mensen die verbaasd zijn dat jongens met een gedeeltelijk Turkse of Marokkaanse achtergrond bier drinken; ze zijn toch islamitisch? Van Veen laat zien hoe culturele verschillen juist verbindend werken of naar de achtergrond verdwijnen zodra vriendschap om de hoek komt kijken. Een herdenkingsmonument waar kwetsbaarheid, verdriet en broederschap gevierd wordt.” (In Mister Motley: Eindexamens 2019, 17-9-2019)

Voor meer werken en informatie kun je een kijkje nemen op de website van Tom van Veen, of volg hem op Instagram.


Opening expositie 7 mei jl.


Jesse en Joe over deze werken

Voor de (digitale) exposities van De Gelderlandfabriek zoeken Jesse en Joe naar interessante kunstenaars die pas afgestudeerd zijn. Ze bezoeken regelmatig eindexposities van kunstacademieën en luisteren graag naar kunstenaars en kunstliefhebbers. Voor de exposities in De Gelderlandfabriek zeggen ze kort iets over de werken en de kunstenaar.

Jesse: “Het werk van Tom van Veen past uitstekend bij het experimentele en procesmatige karakter van De Gelderlandfabriek. Zijn werk vertelt een persoonlijk verhaal over vriendschap en verlies in een complexe samenleving. De kijker wordt geconfronteerd met zijn of haar aannames op cultureel en maatschappelijk vlak, op een open en toegankelijke manier. De vriendschap wordt duidelijk in de schilderijen, waarbij de culturele verschillen verdwijnen, of juist verbindend werken.”

Joe: “Opvallend in het werk van Tom van Veen vind ik de tragische aspecten in de hedendaagse cultuur, maar ook de aandacht voor de kwaststreek en de uitdrukking van de verf op het doek.  Zijn werk bevat diepe betekenissen, maar geeft die niet op eerste indruk weg. Zo ontstaat ruimte bij de toeschouwer om zelf verbanden te leggen en om na vrij te denken, maar niet zonder steeds aandacht te moeten geven aan de manier waarop het werk geschilderd is.”


Digitale exposities in De Gelderlandfabriek

De Gelderlandfabriek is een voormalig meubelfabriek, die na een periode van kraak, legalisering en verbouwing, een plek is geworden voor betaalbare ateliers en flexwerkplekken, in combinatie met een theater- en muziekpodium en een restaurant. De exposities zijn voor ons een manier om te laten zien waar de kunstenaars in het pand voor staan. Mensen van het proces, de lange adem. Mensen die weten dat creatie iets is dat zijn eigen regels en wetten kent, iets waarin tijd en aandacht een andere rol spelen. De identiteit die wij uitstralen is er eentje van het experiment, de zoektocht naar het vinden van een persoonlijke taal in het vertellen van je verhaal.

Door de tijdelijke stop op evenementen kunnen onze exposities op het moment niet worden bezocht in De Gelderlandfabriek. Gezien kunst juist nu nodig is, hebben we digitale exposities in het leven geroepen. Jonge, pas afgestudeerde kunstenaars krijgen met een expositie bij De Gelderlandfabriek de kans om op toegankelijke wijze een breed publiek te bereiken. Met de digitale exposities kunnen we ook in de toekomst bijdragen aan deze doelstelling en een online archief aanleggen van kunstenaars die bij ons hebben geëxposeerd.

Wil je meer weten over één van de werken in de expositie, of lijkt het je als pas afgestudeerde kunstenaar interessant om  bij ons te exposeren? Neem dan contact op met Jesse Smale of Joe Odding.