Summer School

Nieuw: Summer School in de Gelderlandfabriek

Hallo culturele professional, podiumkunstenaar, muzikant,

Op dit bericht heb je misschien wel gewacht. In augustus 2020 begint de Gelderlandfabriek in Culemborg met een Summer School. Hier kunnen startende culturele professionals middels workshops, cursussen en coaching trajecten kennis en vaardigheden opdoen om zichzelf op de culturele arbeidsmarkt een herkenbare plek te geven. Benieuwd? Lees verder.

De Gelderlandfabriek

De Gelderlandfabriek is een creatieve en culturele broedplaats pal naast het station in Culemborg en beschikt over een zaal met podium, ateliers, een restaurant en flexibele werkruimtes. De afgelopen jaren hebben veel muzikanten en podiumkunstenaars in de Gelderlandfabriek opgetreden of gewerkt. De Gelderlandfabriek wil echter meer zijn dan alleen een podium. Wij willen ook op het gebied van cultureel ondernemerschap service bieden aan jonge startende podiumkunstenaars en muzikanten.

De Summer School

De Summer School wil direct aansluiten op de vraag van de podiumkunstenaars en muzikanten zelf. Het is een bizarre en lastige tijd voor de cultuursector. Onze wereld is tot stilstand gekomen en we weten niet precies hoe en op welke manier we de draad weer kunnen oppakken. Door de huidige situatie heeft de Summer School dan ook een ietwat ander karakter gekregen. De workshops zullen mede in het teken staan van doorgaan tijdens en ná deze crisis. Met elkaar en met experts uit verschillende sectoren van de cultuur gaan we op zoek naar tools en mogelijkheden die je als cultureel ondernemer verder kunnen helpen. 

Praktische informatie

De Summer School wordt gehouden op 24, 25 en 26 augustus 2020 in de Gelderlandfabriek in Culemborg. 

Het programma bestaat uit 2 workshops per dag. Er wordt ingegaan op aspecten waar je als cultureel ondernemer mee te maken hebt, zoals contractafspraken, verdienmodellen en technische ondersteuning. In werksessies wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan je identiteit als cultureel ondernemer. En we verkennen de mogelijkheden van de arbeidsmarkt voor de toekomst. Naast workshopsessies is er ook gelegenheid tot persoonlijke coaching gesprekken met de docenten.


Programma Pilot Summer School 

De pilot t.b.v. de Summer School vindt plaats op 24, 25 en 26 augustus in de Gelderlandfabriek in Culemborg.
Het programma voor de drie dagen ziet er als volgt uit:

Maandag 24 augustus:

09.30 uur: inloop en ontvangst 

10.00 – 12.30 uur: workshop ‘Waarin ben ik uniek als cultureel ondernemer?’ – Claudia Mayer  

12.30 – 13. 15 uur: lunch

13.15 – 15.45 uur: workshop ‘Wat vraag ik voor een optreden?’ – Ivo Boxem

16.00 -17.00 uur: consultaties: gelegenheid tot persoonlijke afspraken en informatie uitwisselen met Claudia Mayer en Ivo Boxem

Dinsdag 25 augustus:

09.30 uur – inloop en ontvangst

10.00 – 12.30 uur: workshop ‘Wat moet er in mijn contract staan?’ – Walter Wilhelm

12.30 – 13. 15 uur: lunch

13.15 – 15.15 uur: workshop “De bank der wederdienst” – Karin Mommers

15.30 -17.00 uur: consultaties: gelegenheid tot persoonlijke afspraken en informatie uitwisselen met Walter Wilhelm en Karin Mommers

Woensdag 26 augustus:

09.30 uur: inloop en ontvangst

10.00 – 12.30 uur: workshop ‘Wat staat er op mijn factuur?’ – Frank Hordijk

12.30 – 13. 15 uur: lunch

13.15 – 15.15 uur: workshop ‘Alles wat je moet weten over technische ondersteuning en hospitality’ – Mark van Dooren en Walter Wilhelm 

15.30 – 16.30 uur: evaluatie en informele afsluiting 


De workshops kort toegelicht 

‘Waarin ben ik uniek als cultureel ondernemer?’ – Claudia Mayer  

Maandag 24 augustus: 10.00 – 12.30 uur

In deze workshop gaat Claudia samen met input van de deelnemers op zoek naar de manier waarop je je culturele product kunt promoten. Hiervoor is het ook noodzakelijk dat je helder hebt wat je wil bereiken en wie je wil bereiken. Kortom: wat maakt jou uniek en hoe kun je dat het best kenbaar maken? Welke middelen en media ga je gebruiken of inzetten? Wat zijn voor- en nadelen? Deze interactieve workshop zet je aan het denken en helpt je jouw identiteit als cultureel ondernemer nog scherper te krijgen.


‘Wat vraag ik voor een optreden?’ – Ivo Boxem

Maandag 24 augustus: 13.15 – 15.45 uur

De workshop van Ivo is specifiek voor muzikanten. Tijdens de workshop komt de vraag aan bod wat jouw marktwaarde is. Hiervoor is het noodzakelijk dat je weet wat jouw imago is en hoe je dat gebruikt en kunt uitbuiten. Gebruik van de sociale media en benutten van alle kansen is voor muzikanten belangrijk. In de workshop wordt ingegaan op de keuzes die je daarin kunt maken. Ook komen zaken als publishing en bescherming van rechten aan de orde. 


‘Wat moet er in mijn contract staan?’ – Walter Wilhelm

Dinsdag 25 augustus: 10.00 – 12.30 uur 

Deze workshop gaat in op alle aspecten die je kunt tegenkomen bij het aangaan van een contract voor een optreden. Dat begint bij het onderhandelen over de prijs en de eventuele voorwaarden. Aspecten als aanleveren van promotiemateriaal, afspraken over opstelling, publiek, op- en afbouw en veel andere praktische zaken komen voorbij. In de workshop worden een aantal vaste formats behandeld maar er wordt steeds uitgegaan van de eigen ervaring en vragen van de deelnemers.


De bank der wederdienst – Karin Mommers

Dinsdag 25 augustus 13.15 – 15.15 uur

In deze werksessie gaan we in op de tijd ná 1 september. De cultuursector is zwaar getroffen door de maatregelen i.v.m. de coronacrisis. Hoe kun je win-win situaties creëren in jouw branche? Hoe werkt dat en wat moet je dan in jezelf en de ander aanspreken? Wat is winst eigenlijk en wat heeft er waarde? Wist je dat waarde niet alleen in geld uit te drukken is? Hoe maak je daar slim gebruik van? Door middel van spelsimulaties ervaar je jouw eigen houding binnen onderhandelingen en gespreksvoering met potentiële opdrachtgevers.


‘Wat staat er op mijn factuur?’ – Frank Hordijk

Woensdag 26 augustus: 10.00 – 12.30 uur 

Wanneer je zelf een factuur stuurt zitten daar nog veel zaken aan vast. De workshop geeft je inzicht in tarieven, belastingen, juridische aspecten en eenvoudige administratie. Je kunt op veel manieren betaald worden, welke keus maak je daarin en waarom? Alle aspecten rondom je financiën en administratie zijn complex en te veel omvattend voor deze workshop. Frank geef je eenvoudige handvatten en wijst je de weg voor het vervolg.


‘Alles wat je moet weten over technische ondersteuning en hospitality.’ – Mark van Dooren en Walter Wilhelm

Woensdag 26 augustus: 13.15 – 15.15 uur

Deze workshop gaat in op praktische zaken die je kunt tegenkomen bij het spelen van je productie. Met name de technische aspecten die jij nodig hebt om jouw product optimaal tot zijn recht te laten komen worden behandeld. Je krijgt zicht op wat je wel en niet kunt verwachten op verschillende locaties en omstandigheden waarin je kunt spelen. Je wordt je bewust van wat wel en niet noodzakelijk is en wat je van een theater of ander speelplek kunt verwachten in technisch opzicht. 

Het begrip hospitality is veelomvattend. Bij en rondom een optreden krijg je daar als podiumkunstenaar en muzikant mee te maken. Wat mag je verwachten en wat mag je eisen t.a.v. bijvoorbeeld kleedkamers, parkeerruimte, merchandise en catering? In deze workshop word je aan de hand van duidelijke voorbeelden meegenomen in deze aspecten die je helpen betere afspraken te maken met organisaties waarvoor je een optreden verzorgt. 


Over de workshopleiders

Claudia Mayer

is docente en leercoach Creative business aan de Hogeschool Inholland. Zij heeft onder andere een 6-stappen business design game ontwikkelt voor professioneel gebruik in de creatieve sector. Claudia werkt op een interactieve manier en gaat uit van de leervragen van de cursisten.

Ivo Boxem

is hoofddocent Business Education aan de Herman Brood Academie in Utrecht. Hij heeft veel praktische ervaring als muzikant en rapper. Ivo werkt ook als artiest manager. Hij wil je in zijn workshop uitdagen om vanuit jouw muzikale praktijk mee te denken.

Frank Hordijk

is naast accountant ook docent aan ORS Lek en Linge in Culemborg. Frank is expert op financieel gebied en adviseert ook veel culturele en social profit organisaties. Hij deelt zijn kennis graag met creatieve en ambitieuze jongeren. 

Walter Wilhelm

is hoofd van de boekingsafdeling van Dox Live onderdeel van Dox (Records). Daarnaast heeft Walter ook zijn eigen bedrijf: For the Road. Hij verzorgt optredens, PR – strategie en releases van tal van jonge opkomende bands. Als bassist speelt hij nog regelmatig mee bij diverse bands.

Mark van Dooren

is directeur van De Gelderlandfabriek maar tevens ook werkzaam bij ORS  Lek en Linge als makelaar maatschappelijke stage en activiteitencoördinator. Daarnaast heeft Mark ook zijn eigen productiebedrijf ENvanDOOREN. Mark heeft veel technische expertise en weet als geen ander waar behoeften van podiumkunstenaars en muzikanten liggen.

Karin Mommers

is medeoprichter van “Operatie Frisse Peper” uit Den Bosch en Eindhoven. Karin is afgestudeerd als arbeids- en organisatiepsycholoog. Met Frisse peper adviseert en ondersteunt zij organisaties in de creatieve sector. Karin is bij uitstek gespecialiseerd in ‘lastige situaties’ bij ingewikkelde vraagstukken. Haar motto is: “Liever eigenwijs dan geen zelfvertrouwen”. 


Kosten voor de Summer School zijn € 45,- per cursusdag of € 115,- voor de volledige driedaagse Summer School. Dat bedrag is inclusief lunches en exclusief BTW. 

Mocht je interesse gewekt zijn en ben je op zoek naar een mogelijkheid om met mede cultureel ondernemers inspiratie en kennis op te doen voor de toekomst, meld je dan aan via email

Je ontvangt dan van ons een digitaal aanmeldformulier en het definitieve programma van de Summer School.